Ste se že vprašali, od kod prihaja kava iz skodelice, ki ste jo danes spili oziroma jo še boste ali pa jo imate pravkar v roki? Danes bomo pod drobnogled vzeli geografsko poreklo, ki vpliva kako v kavah okušamo sledi zemlje, na kateri je dozorela in zgodbe ljudi, ki kavo pridelujejo.

SVETOVNE REGIJE, KJER USPEVA KAVA

Svetovne regije, kjer uspeva kava, se raztezajo v preko 80 držav sveta in obsegajo več kot 10 milijonov hektarov. V mednarodni trgovini s kavo jih ima le 50 pomembno vlogo, najpomembnejše so zagotovo države Južne Amerike, kjer kavni nasadi pokrivajo 4 milijone hektarov obdelovalnih površin. Sledijo države Afrike, Azije in Oceanije. Kava uspeva geografsko gledano v tropskem in subtropskem pasu. Naravne meje, kjer so klimatski pogoji ustrezni, segajo približno 20 stopinj severno in južno od ekvatorja. Glede na letino industrija kave pridela od približno 85 do 155 milijonov 69-kilogramskih vreč kave letno. Skoraj 99 odstotkov pridelka predstavljata dve najbolj razširjeni vrsti, Arabica in Robusta.

KAVE Z GEOGRAFSKIM POREKLOM

Nekatere izmed blagovnih znamk vse svoje karte stavijo na lastne kavne mešanice, v kateri je veliko različnih vrst in sort kav. Bistvo mešanice je, da potrošnika zadovolji s pričakovanim okusom, odstopanja so nezaželena. Kave z geografskim poreklom pa govorijo povsem druge zgodbe kot kavne mešanice. Vsaka kava ima pravzaprav svojo zgodbo okolja in ljudi, najpomembneje pa je, da nam razkrivajo raznoliki svet arom in okusov kavnega sveta. V zadnjem obdobju so kavam z raznolikim geografskim poreklom vrata na svetovne trge široko odprta, saj jih odlikujejo geografske posebnosti kot so sestava tal, mikroklima, lega kavnih nasadov, senčna rast, ki posnema naravno okolje kavovcev. Ljubitelji vrhunskih kav iščejo posebne okuse, zato vedno več kav s poreklom najde svoj prostor pod soncem in se ne izgubijo v kavnih mešanicah.

Pa ste že kdaj poizkusili kavo z geografskim poreklom oziroma single origin kavo, ki prihaja z ene farme oziroma z enega območja? Razlike v okusih in aromah so neprimerljive. Odkrijte katere kave vas bolj navdušujejo – afriške, srednje ameriške, brazilske … ter katere arome in okusi vas v kavi bolj prepričajo - sadni, cvetlični, čokoladni, oreškasti… Geografsko kave locirajo že njihova imena. V praksi to pomeni: Etiopija Sidamo je kava, ki izhaja iz obširne in rodovitne istoimenske regije Sidamo južno od jezera Awasa v Etiopiji. Honduras Capucas je ime dobila po kooperativi Capucas, ki se nahaja v regiji Copan v zahodnem delu Hondurasa, kjer jo pridelujejo. Brazilija Pico Mirante je pridelek kmetije imenovane Fazenda Passeio. Kavni nasadi se nahajajo na pobočjih gorske verige Serra do Pau D᾽Ahlo na nadmorskih višinah med 1100 in 1200 m v južnem delu regije Minas Gerais v Braziliji. Pico Mirante, po katerem je kava dobila ime, je najvišji vrh gorske verige. In še bi lahko naštevali.

OZNAKE IN NAGRADE

Kave svojo zgodbo govorijo tudi preko različnih certifikatov oziroma oznak, ki so kupcem vidne na embalaži. Njihov namen je predvsem, da kupca seznanjajo in mu zagotovijo pravične oziroma trajnostne prakse pri pridelavi in trgovanju. Ena izmed najbolj znanih je zagotovo oznaka pravične trgovine – Fair Trade, ki zagotavlja transparentnost trgovanja od pridelovalca do končnega kupca. Poznamo še številne oznake kakovosti in okoljevarstvene oznake kot so Rainforest Alliance, SCA-cetified, Sustainable Harvest

SKODELICA ODLIČNOSTI

Ena izmed pomembnejših oznak oziroma nagrad vrhunskih kav, ki ima globalno veljavo, pa je nagrada Skodelica odličnosti – Cup of Excellence. Gre za eno najbolj cenjenih nagrad vrhunskih kav, ki jo letno na nacionalni ravni posameznih držav pridelovalk kave podeljuje izkušena mednarodna komisija okuševalcev kav. Naziv lahko pridobijo le najbolj kakovostne kave z geografskim poreklom, ki jih odlikuje specifičen okus, s pečatom zemlje, na kateri je zrasla, so ročno obrane in skrbno očiščene, da ohranijo svoje edinstvene lastnosti. Le najbolje ocenjene kave napredujejo na lestvici ter s tem pridobijo naziv Skodelica odličnosti. Prodaja poteka preko internetnih dražb, kar pomeni, da gredo v roke najboljšemu ponudniku. Kave nagrajene z nagrado Skodelica odličnosti na trgu navadno dosegajo veliko višje prodajne cene kot bi jih v prodaji preko ustaljenih prodajnih kanalov.

PRESTIŽ ALI LE DOBER MARKETING

V svetu kave so si nekatere kave pridobile oziroma pridobivajo prestižne nazive in ekskluzivo, ki jo ne zaznajo le brbončice kupcev pač pa tudi njihove denarnice. Cene nekaterih kav precej odstopajo od povprečne cene na trgu. Med najbolj ekskluzivne kave zagotovo spada Kopi Luwak. Dozorele kavne češnje pojedo majhne živali imenovane cibetovke. Surovo kavno zrno potuje skozi prebavni trakt cibetovk, kar pomeni, da fermentacija kavnih zrn ne poteka v naravnem okolju, pač pa v prebavilih omenjenih živali. Prav ta proces naj bi kavo zaznamoval, in sicer z zelo bogatim in usklajenim okusom. Ker kava na trgu dosega zelo visoke cene, so se v Indoneziji pojavili izkoriščevalci cibetovk, ki jim je mar le zaslužek, kar pa kavi Kopi Luwak daje grenak priokus. Med bolj poznanimi prestižnimi kavami je tudi Jamaica Blue Mountain. Zaznamuje jo čist in močan okus, glede na profil praženja izstopajo okusi lešnika s pridihom tobaka in delikatnimi kislinami. Kava uspeva na zelo omejenem gorskem območju, na nadmorski višini 1.800 metrov, kjer so ji naravni pogoji zelo naklonjeni. Pogoste meglice, ki se zadržujejo na tem območju, upočasnijo dozorevanje kavnih češenj, kar omogoča, da se razvijejo posebni okusi in arome. Med prestižnejšimi imeni kav naj omenimo še Hawai¨i Kona, Galapagos, Aged Sumatra, Ethiopian Forest Coffee, Geisha, Kopi Tongkonan… Zgoraj omenjene kave so se uspešno pozicionirale na trgu kave, pravzaprav je vsem skupno, da jih je na nek način zaznamoval lokalni karakter, zato imajo zrna v sebi posebnosti, za katere so kavni gurmani pripravljeni odšteti višjo ceno.

Ne le prestižne kave, pač pa vse kave, ki imajo to srečo, da ne pristanejo v kavnih mešanicah, v sebi nosijo sledi zemlje, kjer so dozorele, njihov okus v skodelici je zaznamovan z načinom procesiranja in kasneje s profilom praženja. O teh temah bomo več zapisali v prihodnjih prispevkih.